PL04 – Hridsko jezero

Vjerovatno najatraktivnija tura u Plavskom regionu. Bogat sadržaj za cjelodnevni izlet, mnogo različitih pejzaža i čarobnih predjela, ali je potrebna i dobra kondicija. Za one koji je ne posjeduju, preporuka je i u ovom slučaju da krenu onoliko daleko koliko smatraju da im odgovara: ljepota čeka na svakom kilometru. Prava egzotika ipak počinje iza Babinog Polja: divlje linije grebena i vrhova Bogićevice su ukras i kruna svakog pogleda.

Na 2,7km od starta prolazimo izvor. Posle sela Komarača (4,1km) uspon postaje ozbiljniji – oko 7 kilometara dužine, sa visinskom razlikom od oko 500m. Nadomak Babinog polja ima još prilike da popunimo zalihe vode: na 6,7km od starta je spomen-česma, na 7,9km izvor desno, na 9,1km Bećova česma, i na 9,3km još jedan izvor desno.

Asfalt se završava neposredno prije važne raskrsnice (11,6km od starta) na kojoj ćemo kasnije zatvoriti krug preko Hridskog jezera. Sada ćemo ovdje nastaviti pravo. Podloga je u početku neka vrsta grube kaldrme u lošem stanju. Posle nešto više od jednog kilometra postaće nešto bolja, na mjestu gdje nailazimo na još jedan izvor – Seljimina česma (sa lijeve strane).

Malo ispred se, takođe sa lijeve strane i nedaleko od puta, na mjestu zvanom Maslo (na kome postoji nekoliko vikendica i katuna), nalazi i planinarski dom PSK Hrid. Dom je mjesto na kome vrijedi prenoćiti – otvoren je po potrebi (dolazak treba prethodno najaviti PD Hrid), a nudi i šarmantnu igru drveta i kamena, česmu, zgodan prostor za kampovanje…

Na 14,3km prolazimo nasmijani i prijateljski katun Bajramdurovi pjeskovi, posađen oko 100m daleko od puta, sa lijeve strane.

Sam kraj 15. kilometra donosi nam veliku raskrsnicu na kojoj treba skrenuti lijevo, preći preko obližnjeg mostića, i iza njega nastaviti pravo na još jednoj raskrsnici koja tu postoji. Odatle počinje novi intenzivan uspon koji će biti dug oko 9km, sa visinskom razlikom od oko 530m.

U početnom, najtežem dijelu uspona, stižemo na raskrsnicu (19,4km) na kojoj se naš put nastavlja jednim kraćim ravnim dijelom a lijevo i uzbrdo se odvaja put za Dečane (Kosovo). Odavde je uspon nešto lakši a i makadam na putu je bolji. Nalazimo se u centru surovog ali impresivnog amfiteatra koji tvore strme strane planine Bogićevice i drugi visoki vrhovi i litice. Kada posle pomenute kratke nizbrdice ponovo krenemo u uspon, biće to po velikom luku na padini tog amfiteatra.

Posle pređenih 24,8km stići ćemo na najvišu tačku ture – 2165m visoki prevoj ispod ogromne, kamene krune Krša Bogićevice. Na ovom mjestu takođe i ulazimo u teritoriju NP Prokletije. Kratki i intenzivni spust provešće nas pored nekadašnje vojne karaule (i budućeg planinarskog doma). Posle mjesta sa koga prvi put vidimo modru vodu Hridskog jezera nailazimo na tačku (28,2km ) na kojoj ćemo skrenuti desno, na stazu koja se spušta do njega. Staza je vrlo strma i uzana pa bicikle možemo da ostavimo u rastinju pored nje, odmah ispod puta. Šetnja oko jezera (uzanom putanjom koja se na nekim mjestima gubi u zelenilu i kršu, ali se uvijek može ponovo pronaći) i povratkom do puta duga je oko 1,7km (ovo rastojanje je uračunato u ukupnu dužinu ture). Ukoliko imamo dovoljno vremena, treba slijediti i stazicu koja sa istočne strane jezera kreća do nedaleke prostrane livade Tepsijica – to je meki jorgan raskošne trave, prostrt ispod moćnih vertikala Hridskog krša.

Na 35,2km od starta je prlilično slab izvor, na desnoj strani puta. Ubrzo posle ove tačke put postaje lošiji i pretvara se ponovo u grubu kaldrmu. Prolazimo pored Lijepe luke (lokacija za odmor), potom kroz Bajrovića katun (35,7km) i Kolašinski katun (36,7km, lijep pogled). Na svim navedenim lokacijama postoje izvori – česme.

Na 38,8km od starta spustićemo se konačno na raskrsnicu koju smo ranije već prošli penjući se od Plava, a na tom mjestu i napuštamo teritoriju Nacionalnog parka. Sada ćemo tu skrenuti lijevo (asfalt počinje ubrzo posle toga) i potom se do Plava vratiti sjajnim spustom niz put kojim smo i došli.

Karakteristike rute

– dužina: 50km
– ukupni uspon: 1630m
– podloga: makadam (25km), asfalt (23km) i kamenita staza (2km)
– uslovi za vožnju: od proljeća do jeseni. Vožnja je generalno moguća i posle kiša, ali treba očekivati neke djelove sa više blata – trasa jednim dijelom vodi kroz nenaseljeni planinski predio i šumu, pa uz sebe obavezno treba imati osnovni alat za bicikl, rezervnu gumu, lampu, kartu i sredstvo za navigaciju (GPS uređaj ili bar kompas) – tako nam neki sitni defekt na bicklu ili nepotrebno lutanje neće pokvariti dan. Preporučuje se i vožnja u društvu.
– Trasa jednim dijelom dugim 14km (od 24,8km do 38,8km) prolazi kroz teritoriju NP Prokletije, pa se prije polaska treba najaviti u kancelariji NP koja se nalazi u centru Plava. Tu ćemo uostalom uvijek dobiti i korisne informacije o stanju rute kao i o drugim detaljima koji mogu biti bitni.)